Social Medias

Tuesday 10 September 2013

Kata Hampir Sama Makna

Cuba teka hari ini dalam kelas Bahasa Melayu cikgu ajar apa? Haha.. yolah.. tengok tajuk post pun boleh tahu, bukan? Best laa kelas hari ini.. Rupa-rupanya saya keliru dengan kata hampir sama makna ini. Baru tahu.. xD

Lawak giler.. cikgu bagi lima soalan.. Masa buat tu, buat sampai soalan empat, hmm.. soalannya:

4. Pakaian peragawati yang terkenal itu sangat jarang dan (        ) mata sesiapa yang memandangnya.

Pilihan jawapan: mencolok/menjolok

Saya pun salin laa soalan itu.. Lepas salin, dengan selambanya menulis jawapan dengan penuh keyakinan. Jawapan 'menjolok' jelas tertulis di ruangan kosong itu. Selepas itu, kawan di hadapan saya kalih belakang untuk tanya kawan yang duduk di sebelah saya jawapan no. 4 itu.

Kawan A: No. 4 tu menjolok ka mencolok?
Kawan B: MenCOlok.
Kawan A: Co eh?
Kawan B: Ye..
Kawan A: Co? Co? Co?
Kawan B: Ye..ye..ye..
Kawan A: Co? Co? Co? Co? Co?
Kawan B: Ye..ye..ye..ye..ye..
Saya: Co eh? :O
Kawan B: Yelah.. mana boleh jolok mata?
Saya: Hmm... tapi..... bukankah colok itu yang orang guna untuk sembahyang ka?
Kawan B: Entah laa..
Saya: Sungai Jolok xD
Kawan B: Eh, apa hang? Sungai Golok laa..
Saya: Tau.. saya cerita tak lagi pasal Thailand tu?
Kawan B: Ye.. =,=
Saya: Obor-obor xD
Kawan B: =,=lll

Pasal kisah Thailand tu kan, kisah dia camni..... Saya cerita di post lain je laa.. Tengok esok ke xD

No comments:

Post a Comment